מנהרות הקו האדום
כמה עובדות מעניינות על מנהרות הקו האדום:
- הקו האדום של הרכבת הקלה נמתח לאורך 24 קילומטרים, מפתח תקווה ועד בת ים. מחצית מהתוואי היא תת קרקעית, ולאורך המקטע התת קרקעי נמצאות 10 תחנות, במרחק של קילומטר זו מזו.
- כריית המנהרות החלה בשנת 2017, ונמשכה קצת יותר משנתיים.
- שמונה מכונות כרייה ייחודיות מסוג TBM כרו את המנהרות. משמעות הקיצור TBM: מכונת כריית מנהרות.
- אורך כל אחת משמונה מכונות ה-TBM הוא 115 מטרים, קוטרה 7.5 מטרים ומשקלה כ-900 טון. המכונות הובאו לארץ בחלקים, והורכבו באתרים של פירי השילוח.
- המכונה פועלת כמעין "תולעת" ענקית המבצעת שלוש פעולות במקביל: ראש הקידוח, הנמצא בקדמת המכונה מסתובב וכורה בעומק האדמה; העפר עובר לקרוניות מיוחדות מאחורי המכונה. הקרוניות המלאות בעפר עולות למעלה במנוף גשר מיוחד, ובמקביל – המכונה מדפנת את המנהרה בשבעה סגמנטים עשויים בטון היוצרים טבעת. לאחר מכן המכונה נדחפת קדימה באמצעות בוכנות כנגד הטבעת שנוצרה, וכך מתקדמת קדימה.
- עבודתן של מכונות ה-TBM מתרחשת מתחת לפני הקרקע ללא הפרעה לתנועה וללא מפגעי רעש.
- המכונות נכנסו אל מתחת לקרקע בשלושה פירים שנחפרו מראש. המנהרה היא למעשה שתי מנהרות צמודות שבכל אחת מסילה לכיוון אחד.
- הפיר האחד נחפר במתחם "גלי גיל" הסמוך לתחנת הרכבת הקלה "ארלוזורוב" (בצמוד לתחנת רכבת ישראל סבידור מרכז). שתי מכונות יצאו מפיר "גלי גיל" מזרחה ושתי מכונות חפרו לכיוון מערב.
- הפיר השני – "פיר הרצל" נחפר במפגש רחוב הרצל ורחוב יהודה הלוי במרכז תל אביב. שתי מכונות TBM יצאו ממנו ויצאו בתחנת קרליבך.
- הפיר השלישי הוא בפתח הדיפו (מתחם התפעול) של הקו האדום בפתח תקווה, ושתי מכונות התחילו לכרות ממנו ויצאו בתחנת בן גוריון.
- לפי מסורת שהחלה במאה ה-14, שמות של נשים מביאות מזל והצלחה בעבודות הכרייה. מאז קוראים למכונות בכל העולם בשמות של נשים חזקות, מצליחות ואהובות.
- בלונדון נקראו המכונות על שם המלכות ויקטוריה ואליזבת, בהולנד נקראה המכונה על שם אלת השחר הרומית אורורה, ובלוס אנג'לס נשקלו שמותיהן של רוזה פארקס, אלינור רוזוולט ואחרות.
שמות המכונות שכרו את הקו האדום:
- גולדה
- מרגרט תאצ'ר
- רוזה פארקס
- אהובה עוזרי
- וונדר וומן
- ניקי היילי
- FU XIANG HUA
- ZHENG YI HUA