רחוב ראול ולנברג מרחוב הברזל עד קאנטרי נווה שרת
הברזל, הנחושת, דבורה הנביאה, נווה שרת
- רשות מקומית תל אביב יפו
- תוואי עילי
- קו ירוק

שלבי עבודה להקמת הרק"ל
שלב א' (אינפרא 1)
ביצוע עבודות להעתקת תשתיות, הסדרת המדרכות, סלילה ופיתוח נופי של התוואי
שלב ב' (אינפרא 2)
ביצוע עבודות הכוללות את בניית התחנות, הכנת התשתיות הרכבתיות, הנחת המסילות וחשמול הרק"ל
רחוב ראול ולנברג - במקטע שבין רחוב הברזל לקאנטרי נווה שרת
אורך התוואי מרחוב הברזל עד קאנטרי נווה שרת הוא כ 2.1- ק"מ
במקטע יוקמו ארבע תחנות: הברזל, הנחושת, דבורה הנביאה ונווה שרת
עקרונות העבודה
- יישמר מעבר בטיחותי להולכי רגל לאורך כל תקופת העבודות
- התחבורה הציבורית תפעל כסדרה למעט שינויים נקודתיים
- הכניסות לחניונים ולעסקים תתאפשרנה לאורך כל תקופת העבודות
- לאורך כל תקופת העבודות נתיבי הנסיעה יצומצמו לסירוגין ויישמרו פתוחים לשני הכיוונים
במידת הצורך, יתקיימו עבודות לילה – התראה תימסר בהתאם - יבוטלו החניות הציבוריות לאורך רחוב ראול ולנברג
שלבי הביצוע
*הסדרי התנועה ולוחות הזמנים כפופים לשינויים
שלב ביצוע ראשון
מקטע הברזל - דבורה הנביאה
ביטול המפרדה, פירוק עמודי תאורה והצבת תאורה זמנית
*משך ביצוע משוער כ-2 חודשים
שלב ביצוע שני
מקטע הברזל - דבורה הנביאה
עבודה בצד הדרומי - העתקה ושדרוג תשתיות
*משך ביצוע משוער כ-8 חודשים
מקטע דבורה הנביאה - קאנטרי נווה שרת
עבודות לשינוי גיאומטרי בצמתים דבורה הנביאה והצנחנים
שלב ביצוע שלישי
עבודות במדרכה הצפונית - העתקת תשתיות ופיתוח נופי
*משך ביצוע משוער כ-6 חודשים
מקטע הברזל דבורה הנביאה
מקטע דבורה הנביאה - קאנטרי נווה שרת
שלב ביצוע רביעי
עבודות במדרכה הדרומית - העתקת תשתיות ופיתוח נופי
*משך ביצוע משוער כ-8 חודשים
מקטע הברזל- דבורה הנביאה
מקטע דבורה הנביאה - קאנטרי נווה שרת
שלב ביצוע חמישי
עבודות במפרדה - סיום ביצוע העתקה ושדרוג תשתיות
*משך ביצוע משוער כ-3 חודשים
מקטע הברזל-דבורה הנביאה
מקטע דבורה הנביאה - קאנטרי נווה שרת
חתכים טיפוסיים
* הסדרי התנועה כפופים לשינויים
רחוב ראול ולנברג מקטע הרחובות הברזל - דבורה הנביאה
מצב קיים
סיום שלב א' (אינפרא 1)
מצב הפעלה
רחוב ראול ולנברג מקטע רחוב דבורה הנביאה - קאנטרי נווה שרת
מצב קיים
סיום שלב א' (אינפרא 1)
מצב הפעלה
שאלות ותשובות
מהם לוחות הזמנים של עבודות הרכבת הקלה?
עבודות הרכבת הקלה מתחלקות לשני שלבים עיקריים:
- אינפרא 1- עבודות להעתקת עצים ושדרוג תשתיות, פיתוח נופי של התוואי וכל היוצא בזה.
- אינפרא 2 - עבודות הכוללות את הנחת המסילות, החשמול והתחנות.
העבודות שיתחילו ברבעון הקרוב במקטע ראול ולנברג הינן עבודות אינפרא 1 וצפויות להסתיים במהלך הרבעון האחרון של 2024. מועד תחילת עבודות אינפרא 2 טרם נקבע.
היכן עובר תוואי הרכבת הקלה והיכן ימוקמו התחנות?
לאורך המקטע יוקמו 4 תחנות - סמוך לרחובות הברזל, הנחושת, דבורה הנביאה וסמוך לקאנטרי נווה שרת. תחנת הקאנטרי היא התחנה האחרונה בסעיף הצפון מזרחי של הקו הירוק. היא תמוקם במקום שבו נמצאות כיום החניות הציבוריות.
מקטע זה של הרק"ל, מרחוב הברזל ועד קאנטרי נווה שרת, אורכו כ-2 קילומטר של מסילה עילית, העוברת במרכז רחוב ראול ולנברג.
באיזה אופן עבודות הרכבת ישפיעו על תנועת הרכבים ברחוב ראול ולנברג, האם יש הערכות מיוחדת לעומסים הצפויים בשעות העבודה?
לאורך כל תקופת העבודות, נת"ע תעשה את המאמצים המירביים על מנת לשמור על תנועת רכבים שוטפת ברחוב ראול ולנברג. במשל היום לא יתבצעו חסימות ובדומה למצב הקיים כיום, שני נתיבי נסיעה לשני הכיוונים ישמרו פתוחים לאורך כל תקופת העבודות ויצומצמו לסירוגין רק במקרים של עבודות נקודתיות. כמו כן, תתאפשרנה כל הפניות לרחובות הברזל, הנחושת הארד ודבורה הנביאה. על כן העומס שיווצר בשל העבודות לא צפוי להוסיף באופן משמעותי מעבר לעומסים הקיימים כיום.
האם הסדרי התנועה הצפויים מאפשרים המשך מעבר תקין לרכבי החירום (מכבי אש, משטרה, אמבולנס)?
במסגרת התכנון נערך תיאום עם גורמי החירום ברמת החייל בנוגע לשלבי העבודה. במהלך היום התנועה ברחוב ראול ולנברג צפויה להמשיך לזרום כפי שהיא במצב הקיים, חסימות מלאות יתבצעו רק בעבודות נקודתיות בשעות הלילה ובתיאום מראש מול הגורמי החירום הפועלים ברחוב.
האם ישמר מעברי הולכי רגל ומעבר בטיחותי בחציות לאורך המקטע בזמן העבודות?
ישמר מעבר בטיחותי להולכי רגל לאורך שבילי ההליכה ובמעברי החציות בשני צדדיו של רחוב ראול ולנברג למשך כל תקופת העבודות.
האם יתאפשר מעבר של רכבים והולכי רגל מרחוב ראול ולנברג לרחוב הגולן?
יתאפשר מעבר ברכב דרך רחוב שלוש משה (921). מעברי הולכי רגל בין ראול ולנברג והגולן יישמרו כפי שהם כיום.
האם מתוכנן מעבר תת קרקעי להולכי רגל ברחוב ראול ולנברג בזמן או לאחר סיום עבודות הרכבת הקלה?
אין בתכנון מעברים תת קרקעיים להולכי רגל או הפרדה מפלסית. זהו מקטע עילית, הרכבת והתחנות מוצבים על פני הרחוב הקיים כיום.
האם בפיתוח הסופי של הרחוב, מתוכננים שבילי אופניים?
כיום עובר שביל אופניים בצדו הצפוני של רחוב ראול ולנברג בלבד. שביל זה ישמר בתוקפת העבודות למעט בשלב הביצוע בו מתקיימות עבודות בצד זה של הרחוב. בסיום שלב אינפרא 1, בו מתבצעות עבודות של העתקת תשתיות, הסדרת המדרכות ופיתוח נופי, יסללו שבילי אופניים לכל אורך צידו הצפוני של רחוב ראול ולנברג ובחלקים חיוניים בצדו הדרומי של הרחוב.
האם לעבודות הרכבת הקלה השפעה על חניון קרית עתידים? האם יהפוך לחניון ציבורי?
שטח חניון קריית עתידים ישאר כפי שהוא כיום.
מה צפוי לחניות הרחוב במהלך תקופת העבודות?
עם תחילת העבודות יבוטלו כלל החניות הציבוריות (כחול-לבן) לאורך ראול ולנברג.
ישנו חשש מכך שעובדי רמת החייל יחנו ברחובות הפנימיים של השכונה ויצרו עומסים. האם במסגרת התכנון קיים פתרון לסוגיה זו?
בכל הנוגע לפתרונות חנייה ואכיפה יש לפנות לעיריית תל-אביב.
האם רצועת החורשה המשתרעת לאורכו של רחוב ראול ולנברג תצטמצם במסגרת עבודות הרכבת הקלה? האם יכרתו עצים?
במסגרת הפרויקט רצועת החורשה תצטמצם מעט על מנת לשמור על כביש רחב בעל שני נתיבי תנועה לכל כיוון. לצורך זה יכרתו מספר עצים ברצועה הצפונית. חברת נת"ע מקדישה מאמץ רב לשימור עצים כך שבמסגרת התכנון בוצעו שינויים והתאמות על מנת לשמור על מספר רב של עצים ככל שניתן. בשלב התכנון בוצע סקר עצים מקיף אשר לקח בחשבון את המאמץ לשמור על העצים הקיימים אל מול אילוצי התכנון.
מרבית העצים הוגדרו לשימור ועצים בעלי ערכיות משמעותית שלא ניתן לשמרם הוגדרו להעתקה. רק עצים שנמצאו בעלי ערכיות נמוכה (חולים, זקנים, מינים פולשים, קטנים ואלו שלא ניתן להעתיקם) הנמצאים על תוואי העבודות הוגדרו לכריתה. רישיון כריתה מתקבל בהתאם לסקר העצים המאושר ע"י פקיד היערות כנדרש בחוק. חשוב לציין כי כנגד כל עץ שייכרת יינטעו עשרות עצים חדשים לאורך תוואי הרק"ל, שווי ערך על פי ערכיות העצים שנכרתו בתיאום ובאישור פקיד היערות.
הרכבת צפוייה להגיע עד קצה השכונה ולהמשיך מעט לכיוון הפרדסים, כיצד שומר התכנון על נחל הפרדסים?
תהליך תכנון הרכבת הקלה נעשה בשיתוף ובתיאום עם עיריית תל אביב. על מנת לשמור על הנחל וגדותיו, בקטע זה של התוואי מתוכנן גשרון אשר יאפשר לרכבת לעבור מעל הנחל.
אילו פתרונות מוצעים להתמודדות עם הקרינה המייננת הנפלטת מתחנות ההשנאה הפזורות לכל אורך מסילת הרכבת הקלה?
תחנות ההשנאה מיועדות לשנאים של רשת החשמל שכיום נמצאים על כבלי החשמל ברחוב. בעקבות העברת רשמת החשמל מתחת לפני הקרקע, נדרש חדר זמני ממוגן קרינה למיקום השנאים. חדרי השנאים ימוקמו בתיאום עם חברת חשמל ועיריית תל אביב בהתאם לצרכים ההנדסיים ותוך עמידה בתקן של מרחק מינימלי של 6 מבתי מגורים. חדר הטראפו במקטע עבור שנאי חברת חשמל יוקם בשצ"פ הצפוני על רחוב ראול ולנברג בסמוך לצומת עם רחוב 921. עם סיום פרויקטים ומבנים חדשים ברחוב, תתכן אפשרות להעברתו לקומות התחתונות של מבנים אלו.
מול קריית עתידים ישנו קטע רחוב עם בתים אשר נמצאים קרוב יותר לכביש, לעבודות ולמסילה העתידית. האם באזורים בהם מתבצעות עבודות סמוכות לבתי מגורים יבנו קירות אקוסטיים לבידוד מפני הרעשים הצפויים?
קירות אקוסטיים נבנים באיזורים סמוכים למגורים על פי המלצות של סקרי רעש שנעשים מבעוד מועד ורק במקרים בהם ההערכות האקוסטיות מעידות על עליה משמעותית ברמת הרעש בזמן העבודות לאחריהם. על פי הערכות אקוסטיות נמצא כי אין בכך צורך במקטע הנ"ל. רמת הנסועה והרעש ברחוב צפויים לרדת עם הפעלת הרק"ל. חשוב לציין כי יבנה במקטע קיר תמך בין הבניינים לבין הכביש.
האם ניתן להימנע מעבודות לילה במקטע? האם אתם נוקטים בפתרונות אקוסטיים להפחתת הרעש בזמן העבודות?
חברת נת"ע עושה את מרב המאמצים לצמצם ככל שניתן את עבודות הלילה, עם זאת, ישנם מקרים בהם יש צורך בשינוי משמעותי של התנועה, עבודה בצמתים, חסימת כבישים וכדומה. על מנת שלא לפגוע בפעילות השוטפת של הרחוב, העסקים והתושבים, עבודות אלו נעשות בשעות הלילה.
בשעות רגישות אלו, כמו גם בשעות היום, נוקט הקבלן באמצעים שונים להפחתת רעש - שימוש בכלים המותאמים לתקן האקוסטי, הנחיית עובדים לעבודה שקטה ועוד.
מה הן שעות העבודה המתוכננות במהלך היום ובמהלך הלילה?
שעות העבודה הקבועות של עבודות הרכבת הקלה הינן בשעות היום משעה 07:00 עד שעה 19:00. בעבודות נקודתיות המצריכות שינויים תנועה או חסימה, יתקיימו עבודות בשעות הלילה. הודעה על עבודות לילה תועבר לתושבים ולעסקים מראש.
מה צפויה להיות רמת הרעש עם תחילת הפעלת הרכבת הקלה?
עם הפעלת הרכבת הקלה, בשל רמת נסועה פחותה, צפויה לרדת רמת הרעש ברחוב. הרעש המגיע מכריזת הרכבת נקבע על ידי תקני הנגישות בארץ. כריזה בתחנה הינה 15 דציבלים מעל רעשי הרקע הקבועים, על מנת להנגיש את ההודעות לאנשים בעלי לקות שמיעה.
המידע על חיזוי הרעש מהרק"ל מופיע בתסקיר ההשפעה על הסביבה וכן מפורסם באתר נת"ע בקישור הבא:
לגבי כריזה בתחנות, על פי תקני הנגישות, הכריזה בתחנה צריכה להיות 15 דציבל מעבר לרעש הרקע על מנת שההודעות יהיו מונגשות לאנשים כבדי שמיעה. עם זאת לדיירים הסובבים את התחנות הקריטריון הינו רעש הרקע + 5 דציבל.
הכריזה נעשית טרם עצירה ופתיחת הדלתות-ולא צפויה להוות מטרד.
מה יהיו שעות פעילות הרכבת הקלה לכשתפעל?
שעות הפעילות יתואמו מול משרד התחבורה לקראת תחילת הפעלת הקו.
האם תורגש תנועת הרכבת במעבר שלה מול הבתים הפרטיים?
תנועה הרכבת הקלה אינה מורגשת בבניינים הסמוכים, תנועת הרכבת היא חלקה ושקטה.
כיצד תתנהל תנועת האוטובוסים ללא נתיב תחבורה ציבורית, במשך תקופת העבודות?
תנועת האוטובוסים תפעל כסדרה גם במהלך תקופת העבודות. יתכנו שינויים קלים במיקומי התחנות על מנת לאפשר נגישות לתחנות ולנתיב הנסיעה.
היכן ימוקמו שטחי ההתארגנות של הקבלן לאורך המקטע?
בשל אורכו של מקטע זה, מתוכננים שני אתרי התארגנות. מיקומי האתרים נקבעו בשיתוף ובתיאום עם עיריית תל אביב. אתר אחד ממוקם בצידו הצפוני של צומת הברזל, ואתר שני ממוקם בפינה הדרומית של גינת דבורה הנביאה. חשוב לציין כי עם סיום העבודות השטחים יוחזרו לקדמותם.
האם קיים כיסוי ביטוחי לנזקים פוטנציאלים לבתי הקרקע הסמוכים לנתיב העבודות?
לעבודות הרכבת הקלה אין השפעה על המבנים הסמוכים לתוואי.
האם במסגרת העבודות מתוכננת הריסה של מבנים סמוכים לתוואי הרכבת, כגון בית הכנסת "אהבת אחים"?
כחלק מעבודות הרכבת הקלה, נערכה הפקעה לצורך הריסה של בית הכנסת "אהבה ואחווה". בית הכנסת "אהבת אחים" אשר נמצא מול ראול ולנברג 6 אין מיועד להריסה ולא נערכה הפקעה של הבניין.
חומרים לצפייה והורדה
מקטע ראול ולנברג, מפגש בעלי עסקים נובמבר 2021 - לצפייה לחצו כאן
מקטע ראול ולנברג, מפגש תושבים נובמבר 2021 - לצפייה לחצו כאן
לצפייה במצגת שהוצגה במפגשים - מצגת כנס תושבים ראול ולנברג
אנחנו כאן לשירותכם
אנחנו כאן, לאורך כל הדרך, זמינים לענות על כל שאלה ולסייע בפתרון כל בעיה. נדאג ליידע אתכם על העבודות הצפויות באמצעות תפוצת דוא"ל, עלונים בתיבות הדואר, SMS ובאתר. אתם מוזמנים גם לעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בלינקדאין ובטיקטוק.
נציג חברת נת"ע זמין בשטח למתן מענה אישי ופתרון לבעיות בכתובת המייל: Doron@shiluvimcr.co.il
והמוקד הטלפוני שלנו 4575* פעיל 24 שעות, 7 ימים בשבוע.