פרויקטים | נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים | NTA
דף הבית » פרויקטים » עבודות בשטח

פרויקטים

הרכבת הקלה היא נדבך מרכזי במערך התחבורה של ישראל בכלל, ושל מטרופולין תל-אביב בפרט. זהו פרוייקט תשתית אדיר מימדים שביצועו מציב אתגרים רבים. העבודות להקמת הקו האדום, קו הרכבת הקלה הראשון, צפויות להימשך כשש שנים, ואנו נערכים על מנת להבטיח את המשך קיומה של השגרה התחבורתית במטרופולין בתקופת ביניים זו. טבען של עבודות מסוג זה, שהן עלולות לגרום למפגעים ולשיבושי תנועה. אנו עושים מאמצים רבים כדי לצמצם את ההפרעה לתנועה ולשגרת החיים.

הקמת הקו האדום, קו הרכבת הקלה הראשון של מטרופולין תל-אביב תצריך חפירת עשר תחנות תת-קרקעיות לאורך התוואי, עבודה שתהיה כרוכה בחסימת כבישים, בצמצום נתיבים ובשינויים בהסדרי התנועה.

בעמוד זה נמצא המידע המפורט על התקדמות העבודות באתרים השונים, על השינויים בהסדרי התנועה ובתחבורה הציבורית וכמו כן, ניתן למצוא בו הסברים על שיטות העבודה בבניית הרכבת הקלה, וכן מידע מעניין על התחנות הנמצאות כעת בשלבי בנייה.

רכבת קלה – איך חופרים את זה?

עבודות הקמת התחנה והקמת המערכת כולה נעשות בשיטות המקובלות בעולם בעבודה בשטח עירוני בנוי. עקרונות העבודה נועדו לצמצם למינימום ההכרחי את הפגיעה בשגרת החיים העירונית.

החלקים התת-קרקעיים של הרכבת הקלה של מטרופולין תל-אביב יוקמו בשיטה הנקראת Cut & Cover ומפורטת להלן:

לצורך הקמת התחנות חופרים פירי שילוח, יוצקים קירות ולאחר מכן, חופרים את החלל בו תוקם התחנה. לאחר חיזוקו של החלל שנוצר, יוצקים את התקרה, ובכך נוצרת "קופסה" – החלל המרכזי של התחנה. בשלב זה ניתן לכסות את השטח ולהחזיר את מרבית הפעילות שמעליו לשגרה.

כעת נותר לבנות את הכניסות לכל תחנה וכן בנייה של פנים התחנה הקמת מערכותיה. 

חפירת מנהרות הרכבת בין תחנה לתחנה נעשות בעומק של 20 עד 30 מטרים מתחת לפני הקרקע, באמצעות מכונת המנהור TBM המכונה "החפרפרת". פעולת ה-TBM אינה דורשת חפירת בורות ותעלות לאורך הרחובות, אך היא עשויה לגרום לרעש. עם זאת, ה"חפרפרת" אינה עולה על פני הקרקע ואינה מפריעה לשגרת התנועה בעיר. חשוב לדעת כי מנהרות הרכבת הקלה נחפרות אך ורק מתחת לכבישים, ולא מתחת לבניינים קיימים.

 

איך בונים תחנה תת-קרקעית לרכבת הקלה?

כך בונים תחנת רכבת תת-קרקעית, שלב אחרי שלב:

1. חפירת הפיר לקיר התחנה – תחילה חופרים את קירות המעטפת של התחנה.

2. חפירה ויציקה של קירות הקופסה – לאחר שנחפרו קירות התחנה יוצקים לתוכם בטון במטרה לחזק אותם ולאפשר את חפירת החלל הפנימי.

3. חפירה ובניית ריצפת התחנה – עם השלמת חפירת התחנה יוצקים את רצפתה ובכך משלימים את ביסוס החלל.

4. בניית מבנה התחנה – על מנת לצמצם את ההפרעה לציבור, מבוצעת בניית התחנה בשלבים, בשיטת Cut & Cover. עם השלמת הביסוס, יוצקים את תקרת התחנה, ברוב התחנות מבצעים את יציקת התקרה בשלבים. גם במהלך העבודות על יצירת הכניסות לתחנות, ייתכן שיידרשו הסדרי תנועה מיוחדים.

5. חפירת המנהרות של הרכבת הקלה – בעזרת מכונת המנהור TBM ("החפרפרת").

6. השלמת הבנייה והרצה – סיום עבודות הנחת המסילות, תשתיות החשמל ומערכות השליטה, ועריכת בדיקות והרצה של המערכת לקראת הפעלתה.

7. גמר פנים של התחנה - השלמת פנים התחנה, התקנת הריהוט והמערכות לסביבת הנוסע.

מהו פיר, ואיך חופרים אותו?

פיר הוא מעין בור המשמש להכנסת מכשיר ה"חפרפרת" אל הקרקע. כיצד חופרים ובונים אותו? הנה כך:

1. מכשירים את דרכי הגישה – שישמשו להתארגנות המכשור ההנדסי, מפנים תשתיות קיימות (מים, חשמל, ביוב וניקוז), ומכשירים את השטח.

2. חופרים עד למפלס מי התהום – ומבצעים עבודות חיזוק שיאפשרו את המשך העבודות.

3. ממשיכים לחפור – בתוך המים (בפיר הרצל בתל-אביב), תוך הנמכת מפלס המים (בפיר גלי-גיל ברמת-גן) או לאחר שאיבת המים (פיר אם המושבות בפתח-תקווה).

4. יוצקים את הרצפה – בפיר הרצל שלב זה נעשה על ידי צוללנים!

5. בניית קירות הפיר  - והשלמת הכנת הפיר לכניסת "החפרפרת" – מכונת המינהור TBM.

 

מקשיבים לכם

חייגו 4575* או

אולי יעניין אותך גם...

נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ היא החברה האחראית על תכנון והקמת מערכת...
מורכבות הפרויקט ואורך זמן הביצוע מחייבים בתמיכת הציבור (תושבים סוחרים...